
GAMMA & Karwei App
Een nieuwe mobiele experience voor klussers en inrichters in Nederland en België.
Start-up P.U.R.E. Coach heeft de missie om professionele sporters beter te laten presteren door gebruikt te maken van moderne technologie. P.U.R.E. staat voor Power, Uniqueness, Resilience en Ethics. De P.U.R.E. methodologie helpt om individuele behoeften te vervullen door o.a. de juiste trainers op het goede moment in te schakelen en prestaties te meten met Internet of Things (IoT) apparaten. De iOS applicatie moest een hub worden voor de professionele carrière van sporters. Daarnaast moest er ook versie voor trainers ontwikkeld worden met unieke functies zoals de prestaties van leerlingen, groeptrainingen en vergelijkingen tussen teamgenoten.
Het doel van dit specifieke prototype was om investeerders te overtuigen. Met deze funding zou de applicatie daadwerkelijk door een externe partij ontwikkeld kunnen worden. Het was lastig om de functionaliteiten van de applicatie op MVP-niveau te behouden en tegelijkertijd de investeerders tevreden te stellen. Daarnaast waren er meerdere stakeholders bij het proces betrokken waardoor het lastig kon zijn om de meest waardevolle functionaliteiten te prioriseren. Ik was verantwoordelijk voor de user interface en user experience van deze applicatie.
Bij het zoeken naar inspiratie zocht ik vooral naar de manier waarop andere statistieken visualiseerden en hoe sport apps eruit zagen en met de gebruiker communiceren.
Samen met de andere designer in het team heb ik de MVP-functies naar pagina's vertaald. We hebben hierbij een lijst gemaakt van functionaliteiten in de hoofdschermen.
De app had vrij groot assortiment aan functionaliteiten. Deze konden onderverdeeld worden in de categorieën 'Vandaag', 'Training', 'Clubs' en 'Profiel'. Gebaseerd op de vereiste functies en haar categorieën heb ik de volgende user flow gemaakt.
Na de flow hebben we de brainstorm-sessie en user flow functionaliteiten samengevoegd in digitale wireframes met behulp van Balsamiq. Gezien de tijdsdruk besloten hebben we besloten om niet elk scherm in een wireframe uit te werken. Gebaseerd op de hoofdschermen hebben we de andere schermen ontworpen.
Het transformeren van digitale wireframes naar prototype werd ondersteund door een eigen-ontwikkeld UI system.
De app moest een hub worden voor alle sporters. Hierbij kunnen zij niet alleen hun eigen doelen stellen en statistieken raadplegen maar ook hun eigen agenda, die van hun personal trainer en de sportclub bekijken. Al deze elementen, samen de meest recente feedback van hun trainer moet in één opslag zichtbaar zijn op het startscherm.
Statistieken zijn erg belangrijk in de sportwereld voor zowel de sporter als zijn trainer of coach. Uitgebreide statistieken zijn direct vanuit het startscherm te raadplegen. Binnen de doelen is het ook mogelijk om het overzicht van een persoonlijk schema te bekijken.
De app fungeert als verlengde van de P.U.R.E. Smart Ball. Met behulp van deze bal kunnen er trainingen worden gegeven en heeft een coach inzicht op individueel niveau.
De P.U.R.E. Methodologie kan worden nagestreefd als een coach de P.U.R.E. Mindset Test heeft afgenomen. Dit is een korte test welke direct na de onboarding wordt aangeboden en waarmee de ‘growth’ en ‘fixed’ kan worden bepaald. De uitslag is direct na de test inzichtelijk.
Binnen de P.U.R.E. methodologie is het van belang dat sporters toereikende en passende trainers kunnen vinden om een specifieke doelen te bereiken. Het is dan ook voor sporters mogelijk om gemakkelijk naar trainers te zoeken maar ook voor trainers gemakkelijk om andere trainers aan te bevelen.
Veel sporters zijn gekoppeld aan één of meerdere clubs. Door clubs aan de app te koppelen is het mogelijk om de clubagenda gemakkelijk terug te vinden en jezelf te vergelijken met teamgenoten.
Binnen de app zijn er twee interfaces. Deze van de sporter en deze van de trainer. De hub is voor een trainer uiteraard anders dan voor een pupil. Daarom heeft een trainer of coach beschikking tot aan meer uitgebreide omgeving waarin zijn leerlingen.
Waar de sporter een gedetailleerd overzicht van zijn eigen progressie en agenda ontvangt, heeft de trainer een goed overzicht van de progressie van haar sporters, club of team.
Het P.U.R.E. platform is bedoeld om voor iedereen overal toegankelijk te zijn. In de toekomst is het mogelijk dat P.U.R.E. ook voor Android beschikbaar gesteld wordt. Hierbij een sneak peak van de vertaling van Apple Human Interface naar Google Material Design.
Ik sta op dit moment nog steeds achter de fundamentele keuzes met betrekking tot de UX welke destijds gemaakt zijn. Dit neemt niet weg dat ik geen verbeteringen zie. Ik zou meer gamification aan de hub toevoegen zodat pupillen meer uitgedaagd worden om hun doelen te behalen. Ook zie ik meerwaarde in ondersteunende notificaties om de pupil alert te houden en aan te moedigen. Momenteel kunnen gebruikers zichzelf of anderen al vergelijken binnen een club. Deze functie zou ook goed tot zijn recht komen na een training, eventueel met mediales die verdiend kunnen worden.
Dit project is tot stand gekomen binnen mijn werkzaamheden bij de start-up Performance by P.U.R.E. Samen met een andere designer heb ik samengewerkt met de de CEO, CTO en CMO om de wensen van de doelgroep om te zetten naar het digitale product. Ik heb de grootste rol gespeeld in conceptontwikkeling en UX/UI design.