
GAMMA & Karwei App
Een nieuwe mobiele experience voor klussers en inrichters in Nederland en België.
Nexus wil het leven van haar reizigers makkelijker maken door een volledige redesign van haar Metro app door te voeren. Op de huidige Metro app zijn veel negatieve reacties te vinden over niet goed functionerende onderdelen en is er veel vraag naar functionaliteiten zoals live data en planning. De nieuwe app moet ook hulp bieden voor de andere vervoersmogelijkheden die Nexus aanbiedt zoals de bus, boot en trein. Daarnaast is het gewenst dat de app een bijdrage levert aan de natuur, niet alleen door mensen te verleiden van het OV gebruik te maken, maar ook door papierverspilling te voorkomen en kaartjes digitaal aan te bieden.
Gebaseerd op de brief en de gebruikersfeedback had ik een brainstorm-sessie over de structuur van de nieuwe app en haar functionaliteiten. Ik heb deze gecategoriseerd in de koppen die later de app tabs zullen worden. Wanneer de functionaliteiten meerdere categorieën overlappen zullen deze via beiden toegankelijk of gelinkt zijn.
Na de brainstorm heb ik schetsen gemaakt van de meest essentiële schermen. De app zal meer dan deze schermen bevatten maar door elementen te hergebruiken en zodoende een design systeem op te bouwen, konden overige schermen vanuit deze wireframes ook gerealiseerd worden.
De stijlelementen zijn gebaseerd op de huidige website en metro app. Vervolgens heb ik de elementen aangepast zodat deze beter in de iOS stijl passen.
De planner is het eerste scherm van de app en presenteert de hoofdfunctie van de app: een route plannen. De positie van de elementen zijn gelijk gebleven aan die van de wireframes. Een reiziger direct haar opgeslagen routes, updates en geschiedenis bekijken.
Wanneer een reiziger een route plant ziet deze een overzicht van de opties. In één oogopslag kan de reiziger identificeren of een advies vertraagd of geannuleerd is. Tevens is zichtbaar hoelaat het vervoersmiddel vertrekt, wanneer deze arriveert op welk perron, hoevaak een reiziger moet overstappen, hoe lang de reis duurt en hoeveel deze zal kosten. Bij het tikken op een optie wordt er meer informatie zichtbaar en kan er binnen enkele seconden een ticket gekocht worden.
Terugkerende routes zijn een essentieel onderdeel van de app omdat ze personalisatie en productiviteit mogelijk maken. Ze verschijnen op het eerste scherm van de app en in het profiel. Ze kunnen tevens toegevoegd worden via de reisopties. Wanneer een terugkerende route wordt toegevoegd, kan de reiziger een vertrek en aankomststation selecteren waarna deze de dagen en het gewenste tijdvak kan instellen voor de heen- en, eventueel, de terugreis.
Een veelgevraagde functionaliteit van de reviews is de mogelijkheid om tickets en Pop-card in de app aan te bieden zodat deze niet op een station gekocht hoeven te worden. Met dit redesign kan het eerder gekochte kaartje bekeken worden en met de QR-code kan de poort geopend worden.
Communicatie van onderbrekingen is een essentieel onderdeel van een goede ervaring in het openbaar vervoer. Via de eerste pagina is dit te zien onder de ‘updates’ toggle. Meer informatie kan worden bekeken op de onderbrekingen-tab.
Wanneer een reiziger vaste routes heeft ingevoerd, krijgt deze een notificatie wanneer er onderbrekingen op zijn traject van toepassing zijn.
Informatie over een station dichtbij, of opgezocht station, kan worden gevonden in de tweede tab. Deze toont alle vertrekkende vervoersmiddelen vanuit die locatie met perronnummer en geeft informatie over de faciliteiten. Daarnaast kan een kaart geraadpleegd worden om de buurt te ontdekken.
Station faciliteiten zijn ook zichtbaar wanneer een gebruiker een route plant zodat zij weten wat ze kunnen verwachten.
Eerst heb ik deze tab ontworpen aan de hand van mijn wireframes. Na het design ben ik hier op teruggekomen omdat ik de capaciteit van informatie te klein vond en ik de kaart als een separate use case bestempelde.
De profiel-tab maakt het mogelijk om in te loggen met je Nexus-account en zodoende je terugkerende routes te bewerken en je transacties te bekijken. Daarnaast bied de tab de mogelijkheid om overige functionaliteiten te raadplegen zoals instellingen, nieuws en contact.
Ik ben tevreden met het project welke ik vanaf het feedback onderzoek tot en met het prototype heb voltooid. Door het toepassen van design thinking ben ik met oplossingen gekomen vanuit de problemen van de gebruikers. Omdat dit project niet uitgevoerd zou worden, heeft er geen user testing plaats gevonden. Dit project heeft mij geleerd om ten alle tijden kritisch te blijven. Functionaliteiten welke nog toegevoegd zouden kunnen worden zijn bijvoorbeeld meer informatie over treinen, een taxi boeken en dagtrips adviseren. Daarnaast kan er gamification toegevoegd worden met een scoreboard om te zien hoeveel de reiziger bespaard heeft door gebruik te maken van het openbaar vervoer in plaats van de auto. Dit draagt eventueel bij aan het doel om Newcastle upon Tyne in 2030 uitstoot-neutraal te maken.
Dit project is zelfstandig gemaakt als eindproject voor mijn Bachelor of Arts aan Newcastle College University Centre. Alle vergaarde inzichten zijn vanuit eigen onderzoek tot stand gekomen en alle ideation sessies en visualisaties zijn onafhankelijk gecreëerd.
Een nieuwe mobiele experience voor klussers en inrichters in Nederland en België.
Het beheren van het internet netwerk met een TV app.
Een online leeromgeving ter ondersteuning van praktijkonderwijs.