Lead Scoring Campagne

Doormiddel van een chatbot experience laten wij marketeers in aanraking komen met scoring binnen leadmanagement.

Campagne Brief

Het vraagstuk was om bestaande marketeers kennis te laten maken met scoring als onderdeel van leadmanagement. Hiervoor heeft Oxyma vanuit IBM budget gekregen om deze functie, met de tools van IBM, onder de aandacht te brengen en deze te promoten. De trigger in de campagne wordt gemaakt doormiddel van een video.

De campagne werd gepromoot op LinkedIn.

User Flow/Wireframes

Gebaseerd op social media concept van deze campagne heb ik een user flow gemaakt doormiddel van wireframes. Ik heb een concept voorgesteld waarbij de campagne een ervaring met een chatbot was. Verzamelende informatie kon tevens gebruikt worden bij een follow-up e-mail.

Lead Scoring Campagne Wireframes

Landingpagina

Wanneer een prospect getriggert is door de video en de link volgt komt deze op de landingspagina terecht. De headerafbeelding zorgt er voor dat deze aanvoelt als een verlengde van de video. Omdat in de ervaring naar persoonlijke gegevens gevraagd wordt bevindt zich hier ook de opt-in van het privacybeleid.

Lead Scoring Campagne Landingspagina

Experience

Voor de experience heb ik een chatbot bedacht. Gedurende het gesprek met een zogenaamde consultant van Oxyma wordt er gevraagd om gegevens achter te laten en keuzes te maken. Aan de hand van deze keuzes wordt er zichtbaar een score opgebouwd. Op deze manier werkt scoring ook op bijvoorbeeld een webshop.

Lead Scoring Campagne Chatbot

Leadscoring punten

Wanneer er in de conversatie een persoonsgegeven, een keuze of een timestamp wordt afgegeven worden er punten toegekend. Wanneer zo'n verzoek wordt afgewezen kunnen er minpunten worden uitgedeeld. Dit is live zichtbaar.

Lead Scoring Campagne Progressie

Wrapup

Wanneer de conversatie ten einde is wordt er een samenvatting van de score gegeven. Aan de hand van de warmtebalk wordt er toegekend of het prospect een warme of koude lead is. In de praktijk kunnen prospects aan de hand van deze score worden opgevolgd door een marketeer. Op de wrapup wordt er ook de mogelijkheid aangeboden om de whitepaper met meer informatie te downloaden.

Lead Scoring Campagne Wrap-up

E-Mail

Omdat Oxyma veel doet met e-mail campagnes en flows wilde wij iedereen de mogelijkheid geven om een e-mail te ontvangen met de samenvatting van het gesprek en het downloaden van de whitepaper voor meer informatie.

Lead Scoring Campagne Follow-up E-Mail

Uitdagingen

Deze campagne had veel uitdagingen. Gezien de campagne in samenwerking met IBM is gemaakt hebben we IBM Watson Assistent voor de conversatie gebruikt. Deze tool moest samenwerken met de front-end HTML, CSS en JavaScript en de back-end systemen Python, IBM Bluemix en Selligent om gebruikersdata op te slaan en de follow-up e-mail te genereren. Al deze technologiën met elkaar combineren kan zorgen voor aantal problemen tijdens het ontwikkelingsproces.

Presentatie

Deze campagne kan naast omzetgeneratie ook goed gebruikt worden door marketeers en consultants om aan klanten de demonstreren hoe lead scoring werkt. I heb het bedrijf het werk en haar mogelijkheden laten zien.

Lead Scoring Campagne Presentatie

Participanten (A-Z)

  • Brian Schut • Front-end Developer
  • Frans Luijten • Campaign Engineer
  • Kevin Kriek • Back-end Developer
  • Michelle van den Berg • Marketing Communication Officer
  • Orlando Welles • Business Development Manager
  • Robin Tepe • UI & UX Designer
  • Fashion Portfolio Website

    Fashion Portfolio Website

    Website redesign van Fashion Designer Mevan Kaluarachchi Portfolio.

    Growth-Driven Redesign

    Growth-Driven Redesign

    Volgens Growth-Driven Design Methode de website voor DigiVox fundamenteel herontwerpen.

    IoT Pasruimte

    IoT Pasruimte

    Een slimme pasruimte gekoppeld aan CRM om meer waarde voor klant en winkel te creëren.

    Laten we iets moois maken

    Stuur een e-mail

    [email protected]

    Laat een bericht achter

     WhatsApp