
GAMMA & Karwei App
Een nieuwe mobiele experience voor klussers en inrichters in Nederland en België.
Het vraagstuk was om bestaande marketeers kennis te laten maken met scoring als onderdeel van leadmanagement. Hiervoor heeft Oxyma vanuit IBM budget gekregen om deze functie, met de tools van IBM, onder de aandacht te brengen en deze te promoten. De trigger in de campagne wordt gemaakt doormiddel van een video.
De campagne werd gepromoot op LinkedIn.
Gebaseerd op social media concept van deze campagne heb ik een user flow gemaakt doormiddel van wireframes. Ik heb een concept voorgesteld waarbij de campagne een ervaring met een chatbot was. Verzamelende informatie kon tevens gebruikt worden bij een follow-up e-mail.
Wanneer een prospect getriggert is door de video en de link volgt komt deze op de landingspagina terecht. De headerafbeelding zorgt er voor dat deze aanvoelt als een verlengde van de video. Omdat in de ervaring naar persoonlijke gegevens gevraagd wordt bevindt zich hier ook de opt-in van het privacybeleid.
Voor de experience heb ik een chatbot bedacht. Gedurende het gesprek met een zogenaamde consultant van Oxyma wordt er gevraagd om gegevens achter te laten en keuzes te maken. Aan de hand van deze keuzes wordt er zichtbaar een score opgebouwd. Op deze manier werkt scoring ook op bijvoorbeeld een webshop.
Wanneer er in de conversatie een persoonsgegeven, een keuze of een timestamp wordt afgegeven worden er punten toegekend. Wanneer zo'n verzoek wordt afgewezen kunnen er minpunten worden uitgedeeld. Dit is live zichtbaar.
Wanneer de conversatie ten einde is wordt er een samenvatting van de score gegeven. Aan de hand van de warmtebalk wordt er toegekend of het prospect een warme of koude lead is. In de praktijk kunnen prospects aan de hand van deze score worden opgevolgd door een marketeer. Op de wrapup wordt er ook de mogelijkheid aangeboden om de whitepaper met meer informatie te downloaden.
Omdat Oxyma veel doet met e-mail campagnes en flows wilde wij iedereen de mogelijkheid geven om een e-mail te ontvangen met de samenvatting van het gesprek en het downloaden van de whitepaper voor meer informatie.
Deze campagne had veel uitdagingen. Gezien de campagne in samenwerking met IBM is gemaakt hebben we IBM Watson Assistent voor de conversatie gebruikt. Deze tool moest samenwerken met de front-end HTML, CSS en JavaScript en de back-end systemen Python, IBM Bluemix en Selligent om gebruikersdata op te slaan en de follow-up e-mail te genereren. Al deze technologiën met elkaar combineren kan zorgen voor aantal problemen tijdens het ontwikkelingsproces.
Deze campagne kan naast omzetgeneratie ook goed gebruikt worden door marketeers en consultants om aan klanten de demonstreren hoe lead scoring werkt. I heb het bedrijf het werk en haar mogelijkheden laten zien.
Dit project is binnen mijn rol als Digital Designer bij Merkle Nederland (voormalig Oxyma) tot stand gekomen in opdracht van IBM. Als enige designer binnen het team was ik verantwoordelijk voor de klantreis en de vormgeving van de chatbot en de e-mail. Vervolgens heb ik deze overgedragen aan het ontwikkelingsteam.
Een nieuwe mobiele experience voor klussers en inrichters in Nederland en België.
Het beheren van het internet netwerk met een TV app.
Een online leeromgeving ter ondersteuning van praktijkonderwijs.