
GAMMA & Karwei App
Een nieuwe mobiele experience voor klussers en inrichters in Nederland en België.
Vijf locale bioscopen in Europa heroverwegen hun rol in de 21ste eeuw nu ze steeds meer concurrentie ondervinden van streamingdiensten en megaplexen op grote en geadvanceerde schermen. Als reactie verkennen deze bioscopen hun positie binnen cultuur en innovatie. Denk hierbij aan nieuwe vormen van visuele media, interactieve installaties en de organisatie van festivals en culturele programma's. De bioscopen welke aangesloten zijn bij het Civic Interaction Design onderzoekslab van de Hogeschool van Amsterdam kwamen met de vraag naar een interactive media-installatie om een jonger publiek te trekken.
Met de uitdaging om een jonger publiek te trekken hebben wij onderzoek gedaan naar de mogelijkheden en besloten wij ons te richten op millenials. Deze groep is bekend met streamingdiensten maar zijn ook bekend met de romantiek van authentieke bioscopen en de mogelijkheid om de nieuwste films in de bioscoop te bekijken.
Wij hielden een survey waarbiij wij mensen tussen de 20-35 jaar oud vroegen wat zij in het bijzonder waarderen aan de bioscoopervaring en kwamen op antwoorden zoals de geur van popcorn, comfortabele stoelen, goed audiovisueel apparatuur en de meeslepende ervaring.
Wij begonnen ideatiesessies met de vraag "Hoe kunnen wij millenials meenemen in een meeslepende ervaring zodat zij de realiteit kunnen ontvluchten".
Met de brainstorming-techniek genereren we binnen een tijdsframe zoveel mogelijk ideeën als antwoord op de vraag.
Met de forced connections methode verzamelden we ongerelateerde afbeeldingen om met zoveel mogelijk associaties te komen.
Met individuele top-3 ideeën vulden we elkaars ideeën aan.
Uiteindelijk concludeerden wij met drie opmerkelijke concepten.
De meldiekubus wordt op een zetel geplaatst. Door samen met andere spelers de kubus te bewegen kan er voor -en na de film een gezamelijke geluid worden geproduceerd.
Booths worden in de publieke plekken buiten de blackbox van de bioscoop geplaatst. In deze booths kunnen bezoekers hun bioscoop-gerelateerde bekentenissen doen.
Twee schermen worden door kamers met elkaar verbonden, maar staan op andere locaties. Kijkers kunnen vanuit het ene scherm naar de andere omgeving kijken met een illustratie-filter.
We verzamelden feedback van onze partners en het onderzoekslab en besloten om ons te focussen op de melodiekubus. We hebben dit concept verder ontwikkeld tot CineCubes waarbij we de (positieve) ervaring van het film kijken niet wilde veranderen, maar verreiken. De CineCubes worden door de zaal verspreid en zijn verbonden met de centrale stereo. Iedere kubus heeft controle over een channel binnen een compositie welke aan de film of evenement gekoppeld kan worden. Wanneer een kubus bewogen wordt, wordt het dempen opgeheven en speelt deze channel. Voor een complete compositie is samenwerking vereist.
Iedere CineCube is voorzien van een Arduino, versnellingsmeter, batterij en een licht. De informatie van beweging wordt via een UDP netwerk naar een centrale computer gecommuniceerd en de bioscoop-audio wordt als output gebruikt.
Iedere CineCube heft het dempen van zijn channel op zodra deze in beweging komt. Dit wordt door een digital audio workstation (DAW) op de centrale computer ingeregeld.
Nadat we concludeerde dat een 8cm formaat goed in de hand past van onze doelgroep en de techniek hierin paste, hebben we de kubussen met de hand gemaakt. Wij hebben voor hout gekozen omdat dit materiaal het aangegeven wenselijke gevoel van huiselijkheid niet in de weg staat. De kubus is afgewerkt met geluidsgolven om de functionaliteit prijs te geven. Daarnaast is de kubus voorzien van een lichtbron als visuele prikkel in de donkere blackbox en als systeem-indicator om bijvoorbeeld feedback te geven over de netwerkverbinding en batterijstatus.
Als de plek op de stoel, het licht en de geluidsgolven niet genoeg zijn om de functionaliteit duidelijk te maken, speelt er zich op het scherm een animatie af.
Met de CineCubes is het niet onze intentie om de gewaardeerde kijkervaring aan te tasten. In plaatst daarvan hopen we mensen dichter bij elkaar te brengen door een gedeelde sfeer van ontdekking en enthousiasme te creëren voordat de film begint. Deze interactieve digitale media-installatie kan geschikt zijn voor festivals en culturele programma's, maar ook voor premieres en thema-avonden.
Voor de zes weken die wij aan het project konden besteden werd er in de brief veel van ons gevraagd. Om deze reden hebben we besloten ons meer te focussen op de media-installatie en de aantrekking van millenials en minder op hun positie binnen cultuur. Ik ben tevreden over het onderzoek wat we gedaan hebben om deze focus te bepalen en het gebruikersonderzoek naar millenials heeft ons tot op het laatst geholpen bij belangrijke beslissingen. Ookal beantwoord het prototype ons doel, het was vanwege de ristricties tijdens de ontwikkeling niet mogelijk om het product te testen. Ik zie dit als essentiële stap binnen het ontwerpproces en ben dan ook teleurgesteld dat het testen niet is verricht.
Dit project is in opdracht van de Civic Interaction Design onderzoeksgroep aan de Hogeschool van Amsterdam aangesteld onder supervisie van het MSc Digital Design programma aan de Hogeschool van Amsterdam. Gedurende het project hebben we samengewerkt met stakeholders van vijf partner-bioscopen en werden we geadviseerd door twee onderzoekers vanuit Civic Interaction Design. Samen met drie andere designstudenten hadden we een gefixeerde begin -en einddatum, ongeacht het eindresultaat. Mijn rol binnen het team was voornamelijk toegespitst op desktop onderzoek, conceptontwikkeling (faciliteren van ideate sessies) en de technische assemblage van het prototype.
Een nieuwe mobiele experience voor klussers en inrichters in Nederland en België.
Het beheren van het internet netwerk met een TV app.
Een online leeromgeving ter ondersteuning van praktijkonderwijs.